Composiet scheepsschroef

Greenprop

Om scheepsschroeven stiller te maken, heeft DEMO in samenwerking met andere partijen een flexibele scheepsschroef met een doorsnede van één meter ontwikkeld van glasvezelversterkte kunststof, de Greenprop. Het Greenprop project loopt vier jaar en wordt gefinancierd door NWO Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) en de  projectpartners MARIN, Ministerie van Defensie, Solico en Wärtsilä.

 

Productieproces

In dit project heeft Jules Dock Development het productieproces ontwikkelt met bijbehorend laminaatopbouw. Gekozen is voor een gesloten malbouwsysteem, zodat een kwalitatief hoogwaardige oppervlak van de schroef kon worden gerealiseerd. De gesloten mallen worden afgesloten met een vacuüm, zodat de hars door dit vacuüm door de ingelegde droge glasvezels werd getrokken. De productie van de mallen en de scheepsschroeven heeft plaatsgevonden bij onze zustermaatschappijen Jules Dock Shaping en Jules Dock Composites.

Jules Dock Development heeft een bijdrage geleverd in de volgende processtappen: